Trei filosofii de viata

(Iosif Serac)

Luca 10:25-37

Intro: Pilda Samariteanului ne prezinta trei filosofii de viata. Ea ne arata limitele „religiei teoretice” ale „formalismului mort” in pretentiile lui nejustificate. Pilda apare ca un raspuns dat la o problema: problema unui „invatator al legii”. Adevarata problema nu era intrebarea Lui, ci viata lui. „Teoria, ca teoria, dar practica ne omoara”.

Dupa ce-i da un test: „Ce citesti in Lege”, Domnul Isus ii da nota „10” la proba teoretica: „Bine ai raspuns” (10:28), pasajul se incheie insa cu o corijenta la proba practica: „Du-te de fa si tu la fel” (10:37).

In comparatie cu multi alti crestini, neoprotestantii evanghelici sunt „toba” de carte cand este vorba de cunoasterea „legii” lui Dumnezeu. Corijentele noastre sunt tot de domeniul practicii. iata de ce, pilda aceasta ne este necesara. fara sa stim, fiecare dintre noi se incadreaza intr-una din categoriile ilustrate de personajele pildei rostite cu atata pricepere de Domnul Isus.  Ea ilustreaza trei filosofii practice de viata:

I. Filosofia HOTULUI
„Ce-i al meu este al meu si ce-i al tau este … tot al meu”. Talharii care l-au jefuit pe nenorocitul din pilda sunt exponentii acestei atitudini de viata. Ei ilustreaza atitudinea poftei firii pamentesti. „Ochii vad, inima cere”. Am vrea sa avem tot ce vedem frumos la altii. pe aceasta se bazeaza succesul „reclamelor”!

II. Filosofia PREOTULUI si LEVITULUI
„Ce-i al meu este al meu si ce-i al tau este al tau”. probabil ca preotul gandea „parohial”, in virtutea sferei lui de responsabilitate. Probabil ca el isi spunea: „Sarmanul om! Bine ca nu mi s-a intamplat mie! Hai sa fug repede din locul acesta!” Aceasta este filosofia practica a multora care zic: „Nu ma tulbura cu problemele tale, am si asa prea multe ale mele …” „Nu pot sa-ti dau nimic pentru „mofturile nevestei tale. Sti ce mofturi are nevasta-mea? …”

Am intalnit um om care mi-a spus care este secretul reusitei in America: „Tu si familia ta!” Uita-i pe ceilalti si nu baga in seama problemele lor. lasa-i sa se descurce singuri! Tu ai drumul tau in viata! Ei il au pe al lor.

Ce bine ne cunostea Domnul isus inima!

III. Filosofia „SAMARITEANULUI”
„Ce-i al tau este si al meu, iar ce-i al meu este si al tau”. Problemele tale sunt si problemele mele, resursele mele sunt si resursele tale. L-a luat pe asinul sau dupa ce i-a uns ranile, l-a dus la han, a platit pentru el si a promis ca va achita toata nota de plata viitoare. Ce extraordinar!

Incheiere: Daca priviti cu atentie, veti observa abilitatea „povestotorului”. La intrebarea Domnului Isus: „Care dintre acestia trei ti se pare ca a dat dovada ca este aproapele celui cazut intre talhari?”, invatatorul Legii nu poate raspunde: „Samariteanul”, din cauza nationalismului lui evreiesc (evreii ii dispretuiau pe samariteni!). Singurele vorbe care-i ies de pe buze sunt: „Cel care si-a facut mila cu el”.

Ce abila umilire! Domnul Isus ii spune: „Du-te si fa macar ca aceia pe care-i dispretuiesti … In religia adevarata, s-ar prea putea ca ei sa-ti fie cu mult superiori.

Doamne ai mila de noi astazi sa nu devenim astfel de „teoreticieni” care si-au pierdut asemanarea cu Tine! Nu uitati ca „pacatul Sodomei” nu a fost doar homoxexualitatea. Cititi explicatia pedepsei lui Dumnezeu din Ezechiel 19 (mai ales de la 48-63) si veti vedea ca adevarata vinovatie a fost „nepasarea celor bogati fata de problemele si suferintele celor saraci.

Nu uitati ca una din Bisericile din Apocalipsa a devenit sora Sodomei si a fost mustrata de Domnul: „Tu spui: sunt ogat, m-am imbogatit si nu duc lipsa de nimic. Si nu sti ca (in ochii mei) esti …” (Apoc. 3:17)

Lasă un răspuns

