Cateva “cine” in Noul Testament

In limbajul current romanesc, cuvantul “cina” inseamna “masa de seara”.  Noul Testament descrie mai multe cine si fiecare dintre ele isi are o semnificatie spirituala aparte. Vom arunca o scurta privire asupra a sapte dintre cinele mentionate;
a.      Cina chemarii la vestirea evangheliei (Luca 14:15-24
In aceasta “pilda” sau parabola spusa de Domnul Isus Cristos aflam ca Dumnezeu a oferit “o cina mare” si a poruncit slujitorilor Lui sa invite la cina pe multi, cu cuvintele: “Veniti, caci toate sunt gata!”.  Multi dintre cei invitati au gasit pretexte pentru a nu raspunde chemarii, de aceea, stapanul a poruncit sa se adreseze invitatia celor saraci, ciungi, orbi si schiopi si apoi sa marga la drumuri si garduri si sa-I determine pe cei gasiti sa intre. “ca sa se umple casa de ospat”.
Binecuvantati sunt cei ce raspund pozitiv chemarii evangheliei.  Este un raspuns care nu se bazeaza pe criteriul meritelor personale, ci pe criteriul bunavointei lui Dumnezeu, in har. Cei fara putere, vinovati si pierduti se pot bizui pe meritele Domnului Isus, Inlocuitorul pe Cruce al pacatosilor si dand crezare evangheliei, vestii bune ca Domnul Isus este Mantuitorul – cred in El, au iertarea pacatelor si viata noua cu El. la ospatul partasiei cu El.
Asa cum sunt, eu, Doamne , vin,
Caci pentru mine ai murit.
Fiindca imi zic sa vin, eu vin
Mantuitorule, eu vin,
b.      “Cina” partasiei spirituale cu Domnul Isus  (Apoc; 3:20).
Textul din Apocalipsa 3:20 descrie o “cina” de care Domnul nostru doreste sa Se bucure in comuniune (partasie) cu fiecare credincios sau credincioasa care a raspuns chemarii Lui de har si I-a permis accesul in viata personala ca Supremul Domn si Stapan, ca Cel ce are pre-eminenta  absoluta, in orice aspect al vietii personale.  Atunci, acea persoana va cina cu Cristos si Cristos cu acea persoana: este o relatie intima, dulce, cum numai Fiul lui Dumnezeu poate sa ofere crestinilor adevarati!
Ce duios rasuna
Glasul lui Isus,
Ce vrea sa ne spuna
Acest glas de sus:
Da-mi inima ta,
Vreau s-o curatesc,
Ca s-o locuiesc.
Si s-o fericesc!
c. “Cina” din Betania (Ioan 12:1-8).
Ca semn al dragostei si a neasemuitei pretuiri pe care o manifestau din toata inima pentu Domnul Isus prietemii lui din Betania I-au oferit o “cina”.  El a venit acolo ca Oaspetele de onoare, dar, sub aspect spiritual, El era gazda.  Ce mare bucurie I-au produs ei Mantuitorului cand, “cu sase zile inainte de Paste” prietenii Lui si-au exprimat dragostea pentru ei, oferind o masa si participand la nevoile Lui.  Cu aceasta ocazie. Maria a oferit pretiosul parfum pentru a unge piciorele Domnului si I-a sters picioarele cu parul ei astfel incat “s-a umplut casa de mirosul mirului”
Ce privilegiu pentu familia de prieteni sa fie in partasie atat de apropiata cu Imparatul Imparatilor si Domnul Domnilor.
O. Datatorul vietii
Eu la picioare Iti stau
Cum sta odata Maria
Cuvantul Tau ascultand,
Cand cufundata in Tine,
De Tine se minuna!

d.   Cina ultimului Paste (Luca 22:14-18).

Cu sute de ani inainte de Jertfa de la cruce a Domnului Isus, sarbatoarea Patelor a fost instituita ca o anticipare a celui mai insemnat eveniment din istoria cosmica.  Sacrificiile a nenumarati miei pascali anticipa Jertfa “Mielului lui Dumnezeu”. care a ridicat prim moartea pe cruce, pacatul lumii.  Era preziua crucii cand Domnul nostru I-a strans pe ucenici “intr-o odaie mare de sus, asternuta, gata”.  Domnul nostru le-a spus ucenicilor: “Am dorit mult sa mananc cu voi Pastele acesta cu voi inainte de patima Mea”. El i-a anuntat ca ca trupul Lui  se va da spre mantuirea celor ce vor crede in El si sangele Lui se va varsa pentru mantuitii Lui.   Sarbatoarea anticipatorie avea sa se incheie chiar in avea noapte. Adevarata Jertfa, jertfa Crucii avea sa se consume, asa cum stabilize planul lui Dumnezeu si prevestisera proorocii, chiar a doua zi, cand unul din cuvintele spuse de Domnul Isus pe cruce a fost: “S-a sfarsit”.  De atunci incolo, toti cei ce si-au gasit adapostul in eficacitaea vesnica a sangelui scump al lui Cristos au siguranta neclintita data de Dumnezeul oricarui har: “Eu voi vedea sangele si voi trece pe langa voi, asa ca nu va va atinge nicio urgie.”  Isus este Inlocuitorul pe cruce al pacatosilor care cred in El: ei se odihnesc pe lucrarea incheitata a lui Cristos, se incred in El ca in Mantuitorul lor si Il urmeaza ca pe Domnul lor.
Ei pot canta:
Cu al Tau scump sange
Vina mi-ai spalat,
In al Tau sfant sange
Pace am aflat.

e.    Ospatul nuntii Mielului   (Apocalipsa 19:9).
Biserica sau Adunarea va fi in ceruri Mireasa Mielului,  Rapita in glorie, in paradis Biserica este invitata la marea sarbatoare a nuntii Mieluului, dupa cum este scris: “Ferice de cei chemati la ospatul nuntii Mielului.”  Domnul Isus care “a iubit Biserica si S-a dat pe Sine pentru ea’’ sarbatoreste acum uniunea lui cu Mireasa pe care a castigat-o cu pret de sange.  Ce ospat-cina va fi sus! La aceasta cina nu vor fi manifestari ale sectarismului destul de fecvent intre cetele de credinciosi din vremea noastra: va fi doar crestinism authentic, fara spirit de partida sau de denominationalism. Nu vor fi bariere sectare ci va fi implinita rugaciunea Mantuitorului de la Ioan 17:21 “Ma rog ca toti sa fie una, cum Tu esti in Mine si Eu in Tine.”.   Cum va fi Biserica atunci?  Se spune la Efeseni 5:27: “aceasta Biserica slavita, fara pata, fara zbarcitura sau alceva de felul acesta ci sfanta si fara prihana.”
In fata lui Isus voi sta
Cu ochii mei Il voi vedea,
Si glasul Lui voi auzi
Cand taine-mi va decoperi.
f.     Ospatul anticipator al judecatii finale  (Apocalipsa 19:17-
Textul suscitat din Apocalipsa spune despre chemare pe care un inger o adresa pasarilor care zburau prin mijlocul cerului: “Veniti, adunati-va la ospatul cel mare al lui Dumnezeu, ca sa mancati carnea imparatilor, carnea capitanilor,, carnea vitejilor, carnea cailor si calaretilor si carnea at tot felul de oameni, liberi si robi, mici si mari.”.  Vor muri multi dintre cei ce au refuzat sa accepte suveraniatea lui Dumnezeu, care au luptat impotriva eficaciati harului Lui.  Ce importamt este ca atata timp cat usa harului este deschisa, sa ne plecam cu umilinta spre slava  lui Dumnezeu-Tatal,  marturisind “ca Isus Cristos este Domnul” (Filipeni 2:9-11).
Concluzia: cei ce refuza partasia cu Cristos vor avea parte de judecata lui Dumnezeu, o judecata severa dar dreapta
O, biet om neintors la Domnu.
Cine te va apara?
Far’ Isus, fara nadejde,
Ce-o sa te faci? Ce-o sa te faci?
g.   Cina amintitoare a Marei Jertfe de la Cruce  (1 Cor. 11:17-34).
Spre deosebire de celelate cine descrise mai sus, aceasta cina poata un nume special Cina Domnului.  Cel care a instituit-o este Insusi Domnul Isus Cristos numai pentru credinciosii Lui, care au viata noua din Dumnezeu.  Cina Domnului este un prilej scump pentru cei mantuiti de a-si exprima lauda, multumirea, gratitudinea, inchinarea si adorarea catrea Tatal, catre Domnul Isus Cristos pentru marea mantuire pe care o avem in Fiul Preaiubit al Tatalui, in Jertfa lui.
Despre aceasta cina ne vom ocupa in paginile ce urmeaza.  Domnul sa ne ajute la aceasta
Spre amintirea Ta. Isuse,
Noi suntem iarasi adunati,
Si suferinte-Ti nespus,
Ni le-amintim infiorati
Serban Constantinescu 13 11 2007

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s