Biserica lui Rut

(Daniel Branzai – dupa o predica auzita la radio)

Privita prin prisma Noului testament , cartea Rut este o ilustrare a unui adevar profetic, spiritual si national aplicat poporului Israel. Acest adevar est enuntat de autorul epistolei catre Romani in pasajul din capitolele 9 la 11.  Ca simbol profetic, cartea lui Rut nu poate fi inteleasa deplin decat daca patrundem explicatia data in Noul Testametn de apostolul Pavel.

Pe scurt, soarta poporului ales al lui Dumnezeu nu implica numai privilegii, ci si responsabilitati. Atunci cand cei din poporul ales traiesc in neascultare, Dumnezeu aduce asupra lor nuiaua pedepsei. Lucrul acesta a fost anuntat clar si limpede in Deuteronom 28. daca textul de acolo vi se pare prea tare, uitati-va la soarta evreilor in ultimii doua mii de ani. Dumnezeu se poarta aspru cu ei, ca un parinte preocupat de caracterul copiilor Sai (Evrei 12:7-11).

Necredinta si neascultarea lor le-a atras pedeapsa sub care traiesc astazi. Dumnezeu le-a lasat insa o <ramasita>, care priveste cu gelozie (Rom. 11:11,14) la lucrarea pe care o face Dumnezeu cu neamurile in vremea Bisericii. <Alunecarea lor> a facut cu putinta acum <mantuirea Neamurilor> care au fost <altoite> in radacina straveche>.  Dumnezeu rodeste acum mantuirea popoarelor din toata lumea si o va continua cu o rodire si mai mare cand evreii se vor intoarce ei insisi la Dumnezeu (Romani 11:12).

Ce legatura au toate acestea cu cartea Rut?

Priviti mai cu atentie si veti vedea. Cartea debuteaza cu o perioada de seceta venita ca pedeapsa asupra Israelului neascultator. Incercand sa scape de aceasta pedeapsa, o familie de israeliti fug sa supravietuiasca in Moab, ligheanul in care se spala Dumnzeu (<Moab este ligheanul in care Ma spal> Psalmi 60:8; 108:9), un loc al necuratiilor.

In aceasta tara, baietii familiei se casatoresc, dar nu au copii. Necredinta ii face sterpi. Dumnezeu nu-i binecuvinteaza. mai mult, fuga lor vinovata este pedepsita de Dumnezeu cu moartea. Singura care se intoarce in Israel este Naomi (cea placuta), devenita intre timp Mara (amaraciune). Alaturi de Naomi se afla … Rut, o femeie „dintre Neamuri”, ramasa vaduva, fara bani cu care sa-si cumpere ceva de mancare, fara protectie si fara nici un viitor. Rut este din acest moment o metafora pentru Biserica venita sa se bucure de binecuvantarile Dumnezeului evreilor si chiar sa le trezeasca gelozia. careta este o demonstratie a acestui adevar, iar sfarsitul ei este o binecuvanatere mesianica implinita cu varf si indesat in vremea Bisericii:

„Binecuvantat sa fie Domnul, care nu te-a lasat lipsita azi de un barbat cu drept de rascumparare, si al carui nume va fi laudat in Israel!” (Rut 4:14).

Rascumparatorul lui Rut este strabunicul lui David din care a venit, dupa trup, Rascumparatorul tuturor celor ce se afla astazi in Biserica. In fata acestor simetrii profetice, nu putem sa ne oprim sa exclamam impreuna cu Pavel:

„Fiindca Dumnezeu a inchis pe toti oamenii in neascultare, ca sa aiba indurare de toti.
O, adancul bogatiei, intelepciunii si stiintei lui Dumnezeu! Cat de nepatrunse sunt judecatile Lui, si cat de neantelese sunt caile Lui! si in adevar, „cine a cunoscut gandul Domnului? Sau cine a fost sfetnicul Lui? Cine I-a dat ceva intai, ca sa aiba de primit inapoi?”
Din El, prin El, si pentru El sunt toate lucrurile. A Lui sa fie slava in veci! Amin”. (Rom. 11:32-36).

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s