Numele Pruncului

O serie de trei predici
Isus- Un nume care va starni impotrivire
Text: Matei 1:18-21

Introducere:
Astazi, ca si atunci, exista un razboi impotriva Numelui Isus. in rugaciunile publice, poti pomeni numele lui Dumnezeu, dar n-ai voie sa pronunti numele Isus. etc.
Ce trezeste oare impotrivirea oamenilor fata de acest nume?

PRUNCUL SALVATOR, Iosua

I. Insemnatatea acestui nume.
Iosua, adevarata pronuntie inseamna „Salvator”. Numele Isus este o aducerea aminte a faptului ca suntem, pierduti, vinovati, sub osanda, si avem nevoie de salvare! Nimanui nu-i place sa recunoasca acest adevar.

II. Persoana care l-a purtat.
Cu cat il laudam mai mult in teorie, cu atat perfectiunea caracterului Sau ne determina sa stam mai departe de El! Este un paradox. Ioan 3: explica de ce oamenii nu vin la lumina, ca sa nu li se vadeasca faptele lor rele …

III. Caracterul exclusivist al acestui nume: Isus.
„In nimeni altul nu e mantuire, caci … nu s-a dat aomenilor un alt nume in care sa fie mantuiti”. Uitati=va la impotrivirea din primul veac.
Fapte 3:16; 4:7, 12, 17, 18

PRUNCUL DOMN

Introducere: Care este oare numele p[referat de Dumnezeu pentru Pruncul din iesle? Luca 2:11 ne spuneca ingerii au vestit din parte cerului urmatoarele: „AStazi, in cetatea lui David vi s-a nacut un Mantuitor, care este Hristos, Domnul.”
„Domnul” („|urios”) a fost unul din numele date de cer pruncului nascut. Ce inseamna acest nume?

I. Semnificatia termenului
Exista trei  semnificatii, care cresc exponential in putere si cinste.

a. un nume de politete dat unui barbat de cinste. Asa se foloseste si astazi. Noi spunem „domnule Popescu” la fel cum spuneau cei din vechime „domnule Moise” (Gen. 23:6; 43:20; Num. 11:28; 36:2;). La fel i-a spus Maria gradinarului (Ioan 20:15).

b. un nume dat celor ce aveau in proprietate sclavi.
„Dulos”, sclav apare in pereche cu acest „|urios”, mai ales in felul lui Pavel de prezentare: „Pavel, rob al lui Isus Christos”(Filip. 1:1). Si Iacov scrie la fel: Iacov, … rob al Domnului Isus” (Iacov 1:1).

C. un nume dat suveranului Imperial.
Ceazar August era „|urios”.

II. Folosirea termenului in Vechiul Testament
Poate ca cel mai solemn nume rezervat pentru divinitate, dupa acela de Iehova, a fost acest „Adonai”, evreiescul corespondent pentru grecescul „|urios”. in Vechiul Testament, peste tot unde cititi in limba romana „Domnul, Dumnezeu”, in original este „Elohim, Adonai”.

Care este cel mai citat pasaj din V”T in N.T. ? Probabil castiti ca este Psalmul 110:1: „Domnul a zis Domnului meu: …” Daca cititi acolo veti vedea cate trimiteri spre NT exista sub acest verset! Care este motivul? Textul acesta ne spune ca Dumnezeu avea in plan aparitia unui prunc cu numele de „Domnul” („Care este Christos, Domnul”).
Rabinii evrei s-au scarpinat incurcati in barbile lor ori de cate ori au citit Ps. 110:1. Cine sa fie aceasta persoana caruia Dumnezeu sa-i spuna „Domnul” „Adonai” ? CIne mai poate sa poarte acest nume in afara de Dumnezeu insusi?

III. Semnificatia lamurita in Noul Testament.
Raspunsul la aceasta intrebare il dau scriitorii Noului Testament.
Luati de exemplu acest cantec al „\enozei”, oda dezbracarii de sine a lui Christos din Filipeni 2L6-11.
De aceea si Dumnezeu … i-a dat Numele care este mai presus de orice nume … Christoa este DOMNUL”.

Aleluia! Pruncul este „Adonai”, Dumnezeu adevarat din Dumnezeu adevarat.. Cel nascut in iesle este „Kurios”, Suveranul universului coborat printre noi ca sa ne salveze.

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s