Dumnezeu, inima si media




Sunday, 22 March 2009

Întreaga noastră activitate trebuie să fie caracterizată de valorile ce decurg din statutul nostru de copii ai lui Dumnezeu. În această calitate, noi credincioșii, trebuie să fim imitatori ai sfințeniei lui Dumnezeu, ai curăției ce caracterizează natura Sa. Din această cauză, totul trebuie filtrat prin intermediul Cuvântului lui Dumnezeu. Într-o lume care ni se „servește” frumos împachetată și ornamentată, trebuie să manifestăm maturitate și discernământ în lucrurile pe care le lăsăm să ajungă la inima noastră.

1. Pentru că suntem ai lui Dumnezeu nu putem privi la ceea ce pe l-ar face să-şi întoarcă privirea.

Habacuc 1:13 „Ochii Tăi sînt aşa de curaţi că nu pot să vadă răul, şi nu poţi să priveşti nelegiuirea!”

Cum aţi descrie cele mai multe din emisiunile de astăzi de la televizor? Cum aţi descrie showrile de astăzi?  Nu vi se par că sunt pline de senzualitate, minciuni, divorţuri, înşelătorie, violenţă gratuită?

2. Pentru că suntem ai lui Dumnezeu nu putem asculta la ceea pe El l-ar face să-şi astupe urechile.

Oamenii folosesc senzualitatea şi cuvintele descrise de Pavel drept  “porcoase”, în mod curent în conversaţiile lor.  Ei bine, să luăm aminte la ce spune Pavel aici:

“Să nu se audă nici cuvinte porcoase, nici vorbe nechibzuite, nici glume proaste, cari nu sînt cuviincioase; ci mai de grabă cuvinte de mulţămire.”

3. Pentru că suntem ai lui Dumnezeu suntem riguroși cu privire la ce lăsăm să intre în mintea și inima noastră.

Din pasajul pe care l-am citit ați observat, cu siguranță, că în  calitate de copii ai lui Dumnezeu ni se cere să trăim ca niște oameni înțelepți. Ce înseamnă aceasta în raport cu lucrurile pe care le-am amintit? Înseamnă că trebuie să dăm dovadă de mult mai multă atenție față de ceea ce ajunge să afecteze mintea noastră și aceasta, înseamnă că trebuie să fim mult mai atenți și cu privire la modul în care ne folosim timpul. De fapt, am găsit o listă de întrebări care ne pot folosi drept ghid în ceea ce privește interacțiunea noastră cu mijloacele media:

1. Probleme legate de timp.

  • Renunț sau amân ceva important numai pentru că vreau să vizionez ceva la televizor?
  • Ce alte opțiuni sociale am în afara vizionării televizorului sau a unui film.
  • Cât timp am petrecut astăzi la televizor, computer, video games?
  • În săptămâna care a trecut, cât timp am petrecut în practicarea disciplinelor spirituale (rugăciunea, post, citirea Bibliei, meditație) părtășie frățească, întărirea relațiilor, slujirea în biserică, în raport cu timpul consumat cu mijloacele media (tv, computer, film, video games).
  • După ce mi-am petrecut timpul vizionând acest film, etc. pot să declar că a fost un timp investit sau unul risipit?

2. Probleme legate de inimă.

  • De ce vreau să vizionez acest film sau program? Ce tip de divertisment îmi oferă?
  • Caut prin vizionarea unui program sau film să scap de ceva ce ar trebui să se bucure de atenția mea? Caut confort și relaxare pe care le pot găsi doar în Dumnezeu?
  • Ce ispite păcătoase sunt declanșate de acest program sau film?
  • Vreau să vizionez ceva ce conține momente nepotrivite, păcătoase? Mă auto-înșel spunându-mi că mă pot controla?
  • Îmi spun că sunt suficient de puternic pentru a nu intra pe site-uri cu imagini provocatoare atunci când știu că anumite site-uri conțin imagini păcătoase?
  • Vizionez acest program pentru că sunt plictisit sau mi-e lene? Dacă așa stau lucrurile ce spune aceasta despre inima mea?
  • Vizionez acest program sau film doar pentru că alții îl vizionează? Caut să fiu relevant sau să mă integrez?
  • Cum au influențat relațiile mele virtuale pe cele reale, față în față? Cât de mult mi-a afectat timpul petrecut pe internet sufletul în bine sau în rău?
  • Ce mă motivează să mențin un web site, blog, facebook, myspace sau alte lucruri de acest gen?

3. Probleme legate de conținut.

  • Ce concepție despre lume și viață este prezentată în acest program sau film? Care este punctul de vedere cu privire la natura omului? Care este punctul de vedere cu privire la păcat? Este păcatul identificat și privit ca atare? Care este punctul de vedere cu privire la autoritatea și ordinea stabilită de Dumnezeu? Cum sunt aceste vederi prezentate în raport cu Dumnezeu?
  • Ce promovează acest film sau program? Care sunt valorile promovate de acest film?
  • Cine sunt eroii prezentați? De ce sunt considerați eroi?
  • Sunt prezentate consecințele păcatului ca fiind negative? Sau păcatul este prezentat într-o manieră elogioasă și atrăgătoare?
  • Ce este amuzant în această prezentare? Ce anume este prezentat ca fiind amuzant cu privire la aceste persoane? De ce sunt ironizați?
  • Este violența prezentată o consecință naturală a narațiunii sau este oferită doar ca element de divertisment?
  • Care este conținutul sexual al materialului prezentat? Conțin scenele prezentate imagini, limbaj sau sugestii impure?
  • Este materialismul prezentat ca fiind legitim și necesar pentru a defini o „viață bună?”
  • Mă ajută vizionarea acestui material să înțeleg mai bine lumea lui Dumnezeu?
  • Mă ajută vizionarea acestui material să înțeleg mai bine cultura din jurul meu fără să ma atragă într-un compromis păcătos?
  • Există un avantaj semnificativ în favoarea mea dacă voi petrece timp în vizionarea/ascultarea acestui material? Ce abilități imi va forma jocul acesta dacă voi investi timpul meu în el?
  • Ce voi avea de câștigat dacă voi naviga pe acest site, voi privi la imagini sau voi citi informațiile prezentate?
  • În schimbul de mesaje virtuale folosesc aceleași standarde și valori ca și în comunicarea obișnuită?
  • Pot arăta tuturor prietenilor imaginile la care mă uit/postez pe internet?

Acum câteva sfaturi practice:

  • Vizionați, ascultați, folosiți, orice material media cu atenție și responsabilitate. (Nimic nu rămâne fără consecințe)
  • Urmăriți-vă obiceiurile în folosirea mijloacelor media. Cât timp alocați acestora în raport cu disciplinele spirituale?
  • Recunoaște-ți problemele și căutați soluții.
  • Verificați ce ascultă/vizionează/folosesc copii dvs.
  • Instalați programe de filtrare a conținutului internetului:
  • Instalați programe de contabilizare a folosirii internetului.
  • Folosiți postul de televizor/computer/jocuri video pentru practicarea disciplinelor spirituale.
Sorin Covaci

One response to “Dumnezeu, inima si media

  1. Pingback: Articole interesante pe bloguri, 6-19 aprilie 2009 « Stiri Crestine - Fii un crestin informat!

Lasă un răspuns

