Botezul Domnului Isus

Text: Luca 3

Azi este Boboteaza, sărbătoarea Botezului pe care Domnul l-a cerut lui Ioan. Toate Evangheliile fie pomenesc, fie trimit aluziv la botez. Am predicat pînă acum din Matei, dar textul din Luca mi se pare foarte interesant.

Luca 3:21 După ce a fost botezat tot norodul, a fost botezat şi Isus; şi pe când Se ruga, s-a deschis cerul,
22 şi Duhul Sfânt S-a pogorât peste El în chip trupesc, ca un porumbel. Şi din cer s-a auzit un glas, care zicea: „Tu eşti Fiul Meu prea iubit: în Tine Îmi găsesc toată plăcerea Mea!”3 Isus avea aproape treizeci de ani, când a început să înveţe pe norod; şi era, cum se credea, fiul lui Iosif, fiul lui Eli,

De ce a făcut Isus acest lucru? De ce a acceptat un botez al pocăinţei, cînd n-avea de ce să se pocăiască, a fost întru toate la fel ca noi, dar fără păcat?

Unii spun: a fost un act semiotic. Asta înseamnă că a făcut un semn, ori că a luat un semn existent căruia i-a dat o nouă semnificaţie. Nimic nou, a mai făcut Domnul acest lucru.

Poziţia clasică neoprotestantă este că Domnul a făcut un act pedagogic. Asta înseamnă că Mîntuitorul a făcut acest lucru pentru ca astfel să facem şi noi. Astfel de acte nu sînt străine de comportamentul Domnului şi atunci le-a spus ucenicilor: “Tot ce v-am făcut eu… aceea să faceţi şi voi unii pentru alţii” sau “Mergeţi în toată lumea şi …. botezaţi-i în numele meu… “

Oare de ce s-a botezat Domnul?

Botezul pocăinţei? Clar! Nu!

Numai pentru a ne arăta şi nouă că trebuie să facem acest lucru ca adulţi? Nu numai atît!

Atunci înseamnă că este şi un alt motiv…

Care?

Pentru răspunsul “corect” ) cred că este important să notăm cîteva observaţii:

1. Luca notează, deloc la întîmplare zic eu, vîrsta Domnului, 30 de ani.

2. Lista neamului Său este înşirată imediat după această precizare.

3. Luca notează cele patru evenimente din copilăria şi tinereţea Domnului cu grijă:

– ziua a 8-a, tăierea împrejur, Luca 2:21,

– ziua a 40-a, închinarea Pruncului la Templu, Luca 2:22

– la 12 ani, intrarea în comunitatea bărbaţilor, Luca 2:42,

– la 30 de ani….. mă abţin…, că aici este secretul ) Luca 3:23

4. Isus era din neam regesc.

5. Isus este botezat de un profet.

6. Ioan ştie cu cine are de-a face şi pricepe foarte clar ce are de făcut, ştie că n-are o “năpîrcă” fariseică în faţă, dar nici un păcătos sincer, care are nevoie de iertare.

7. Domnul spune că face acest lucru ca să împlinească tot ce trebuie de împlinit, în original – toată neprihănirea (γὰρ πρέπον ἐστὶν ἡμῖν πληρῶσαι πᾶσαν δικαιοσύνη).

8. Duhul nu vine deasupra, nu ca în inconografia care ne reprezintă botezul este chiar PESTE EL (ἐπ᾿ αὐτόν). Duhul nu stă deasupra, se lipeşte de El, stă PE Capul Domnului. Foarte important indiciu.

9. Nu o dată comentatorii au trimis spre Exod 29:4 şi 40:12, spălarea cu apă a preoţilor la intrarea în slujire, sau la Exod 29:7 şi Exod 40:15-16, ungerea cu undelemn pentru preoţie.

10. Spălarea cu apă este clară, dar Isus nu este de neam preoţesc, este numai de neam regesc, dar … Ps. 110 şi Cap. 5-8 din Evrei ne spun că este preot după rînduiala lui Melchisedec, nu? Asta înseamă că nu moşteneşte preoţia din tată în fiu, ci numai din Tată în Fiu ) (Evrei 7:11, 17, 21). Ps. 110.
11. Bun, avem spălarea cu apă, avem preot, dar nu dintre Leviţi… , dar unde este ungerea? Dacă Ioan, profetul, i-a transferat autoritatea profetică şi l-a “spălat” pe Domnul pentru preoţia după Melchisedec, atunci numai Tatăl mai putea să îl ungă, cu o ungere nepămîntească. Vezi 1 Ioan 2:20-27.

12. Asta înseamnă că Domnul Isus Cristos “a fost botezat” pentru nimic altceva decît pentru a semnifica dedicarea Sa în lucrarea preoţească?

Marius Cruceru

PS. Îi mulţumesc lui Alex că mi-a adus aminte de acest articol. Aşa s-a întîmplat că l-am reluat şi anul acesta.

*********************************

Botezul lui Isus a pus pe multi teologi pe ganduri, si a fost si este analizat din mai multe puncte de vedere, fiind constienti ca Dumnezeirea nu este o simplicitate ci o infinitate. Un student in teologia ar putea face o teza de doctorat pe acest subiect si ar avea mult de scris si scos in evidenta. Iata pe scurt niste pareri teologice acumulate in studiul personal:

1. Botezul reprezinta dedicare lui Isus ca preot. In Scripturi avem cel putin 4 date exacte care include virsta lui Isus cu referinta profetica la Vechiul Testament.

a. cirmumcizia la 8 zile (Luca 2:21 – Gen. 17:12;Lev. 12:3)
b. inchinat Domnului la 40 de zile (Luca 2:22-24 – Exod 13:2, 12, 15; Lev. 12:1-8)
c. confirmarea la virsta de 12 ani (cand un baiat evreisc devine barbat) (Luca 2:41-50 – Deut. 16:1-2; Numeri 4:46-47;18:16)
d. confirmarea si dedicarea ca preot la virsta de 30 de ani. (Luca 3:21-23 – Numeri 4:3)

In baza datelor etalate mai sus Cristos implineste Scripturile confirmand virsta si profetia pe care Mesia avea sa le implineasca.

2. Botezul lui Isus ajunge sa-l identifice pe Isus ca Fiu de Dumnezeu, ajungand sa pronunte inceperea activitatilor misionare a Mesiei. Prezenta Divinitatii la actul botezului (Matei 3:13-17) atesteaza natura divina a Cristosului. Ioan ne-intelegand dece era necesar aceast act care era reprezentanta pocaintei pentru un evreu, ajunge sa fie fortat sa boteze pe Fiul lui Dumnezeu in care mai tarziu insusi Ioan avea sa fie botezat spiritual.

3. Revenind la primul punct trebuie sa ne aducem aminte de Psalmul 110:4 unde scrie: „Tu esti preot in veac, in felul lui Melhisedec.” Deasemenea cu referinta la textul din Evrei 5: 8-10, la care autorul epistolei scrie ca ar fi mult de „zis” la acest subiect. Cristos trebuia sa implineasca legea pentru a se califica ca preot. Consacrarea de preot implica urmatori pasi:

• spalarea prin apa – Lev. 8:6; Ex.29:4 – Matei 3:16
• ungerea cu ulei – Lev. 8:12; Ex. 29:7 – Matei 3:16
• trebuia sa aibe 30 de ani – Numeri 4:3

Botezul lui Cristos din punct de vedere tecnic era necesar pentru implinirea profetiilor si calificarea acestui Isus ca Mesia. Din punct de vedere personal (a lui Isus) nu ar fi avut nevoie de un botez care la timpul lui Ioan reprezenta un botez al pocaintei. Protia in felul lui Melhisedec deja implica o curiozitate care acest personaj Biblic la creat nu numai rabinilor Evrei dar insusi Crestinatatii. Ma alatur si eu autorului epistolei catre Evrei spunand ca ne-ar trebui mult ca sa putem pricepe nu numai tecnicalitatea dar intreaga natura a necesitatii botezari unui Dumnezeu la termeni pusi de insusi Dumnezeu.

Caius Obeada

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s