„Dumnezeul întregului pământ“

Între numele lui Dumnezeu, aceasta este unul din cele mai nebăgate în seamă. El se găsește în câteva texte, dintre care cităm Iosua 3:9, Psalm 97:5, Isaia 54:5, Mica 4:13-14, Zaharia 6:5.

În cartea lui Iosua, numele acesta apare în contextul trecerii Iordanului. Dumnezeul evreilor (Iosua 3:9), Dumnezeul cel viu (iosua 3:10), dă în proprietate lui Israel țara pe care o promisese cu mulți ani înaite lui Avraam, Isaac și Iacov.

Felul simbolic în care avea să-i treacă Dumnezeu pe copiii Săi, „prin Iordan“, granița de apă a Canaanului, avea să adeverească însoțirea divină și să vestească tuturor popoarelor decizia dumnezeiască:

„Iosua a zis: ,,Prin aceasta veţi cunoaşte că Dumnezeul cel viu este în mijlocul vostru, şi că va izgoni dinaintea voastră pe Cananiţi, pe Hetiţi, pe Heviţi, pe Fereziţi, pe Ghirgasiţi, pe Amoriţi şi pe Iebusiţi:  Iată, chivotul legămîntului Domnului întregului pămînt va trece înaintea voastră în Iordan.“ – Iosua 3:10-11).

Sunt în joc două probleme fundamentale:

1. Cine este adevăratul Dumnezeu, Dumnezeul evreilor, Iehova, sau dumnezeul canaaniților, Baal, care domnea peste zeii Canaanului pentru că-l învinsese pe „dumnezeul mării“?

Prin croirea unii drum supranatural prin apele revărsate ale Iordanului (Ios. 3:15), Dumnezeu se dovedea Suveranul absolut, așa cu se arătase și la trecerea prin Marea Roșie și la apele potopului și la facerea lumii.  (vezi și 1 Regi 20:23; 2 Regi 18:32-35.

2. Cine are drept de proprietate asupra țării – Domnul sau Canaaniții?

Biblia ne spune că Dumnezeu este autoritatea juridică supremă a disputelor de acest gen (Judecători 11:27 – „Eu nu te-am supărat deloc, şi rău te-ai purtat cu mine, făcîndu-mi război. Domnul să judece lucrul acesta. El să fie astăzi judecător între fiii lui Israel şi fiii lui Amon“).

Prin plasarea chivotului la o distanță de aproximativ 600 de metrii înaintea poporului și oprirea lui în albia râului, Dumnezeu arată simbolic că El este Acela care-l invită pe Israel să intre în Canaan. El „îi deschide ușa“ ca să ne exprimăm așa, în mod supraomenesc. Dumnezeul întregului pământ rămâne apoi „în pragul ușii“ până ce toți „invitații“ Lui trec înăuntru (Iosua 4:10-11 – „Preoţii cari duceau chivotul au stătut în mijlocul Iordanului pînă la deplina împlinire a celor ce poruncise lui Iosua Domnul să spună poporului, potrivit cu tot ce poruncise Moise lui Iosua. Şi poporul s’a grăbit să treacă.  După ce a isprăvit de trecut tot poporul, chivotul Domnului şi preoţii au trecut înaintea poporului“).

Prin această trecre a evreilor prin apele Iordanului, Dumnezeu S-a autodeclarat „Domnul întregului pământ“, care i-a „botezat“ pe evrei întru slujirea lor în teritoriile țării făgăduite.

Printr-o foarte interesantă „coincidență“, aproximativ în același loc avea să fie botezat și Domnul Isus la Iordan, înainte de începerea slujirii Sale mesianice în Israel (Mat. 3:13-17).

 

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s