Alegerile pe care le-a făcut Petru

“Choices”

Dr. Rik B. Wadge, Ph.D.

Intro: On the most important night of his life—on the most important night in history—Peter, “the Rock,” sat alone in a dark corner weeping. This wasn’t common place for him. He was a strong self-reliant fisherman. He was bold! He was courageous! And now, he was completely undone. The Rock had been shattered.

Every great man or woman of God can point to a time of breaking in his or her life where a time of conflict, a time of pressure, or a time of decision transformed them from an ordinary piece of coal into a precious diamond, that is pliable in the master’s hand. Abraham; Isaac; Jacob; David; Solomon; the prophet Jonah; Job; The disciples…

Peter is one of those individuals who was broken. Let’s go back to the very beginning when Jesus called him… Continue reading

John MacArthur – predici de Paște

Unele sunt cu bani, altele (predicile de la sfârșit) sunt gratis:

Even the most glorious sunset, when gazed at long enough, will eventually lose its appeal. The scenery becomes so familiar that the senses grow dull to its vivid color and beauty. The scenery doesn’t need changing–only your perspective.

Such is the case with Easter. Our modern eyes have gazed on the wonderful story for so long that we’ve lost our appreciation for its richness. What’s worse, we’ve missed the real story–the forces at work behind the scenes that make the crucifixion and resurrection defining moments for all mankind.

In Easter Through the Eyes of God, John MacArthur approaches the Easter story from the unique perspective of God, Himself. How were God’s purposes served by an angry, murderous mob? What was God’s role in the suffering death of His own Son? Why is the resurrection of Jesus the hinge on which all of human history turns? This compelling study provides the answers.

Includes the following 2 messages:


Related Products (for purchase):

Atitudini față de Isus Christos

Luca 23

Introducere: Luca merge ,,în viteză“ peste evenimente, dar suficient să recunoaștem în mulțime câteva chipuri de oameni cu atitudinile lor caracteristice:

I. Pilat – 23:15
Pilat a vrut să scape cât se poate de repede și de ușor de Cazul acesta. Oricât ar fi dorit-o, vinovăția lui rămâne: s-a aliat cu oameni vinovați ca să dea la moarte un nevinovat. Asta nici Roma nu putea accepta. Pilat rămâne un demnitar care nu și-a făcut datoria.

II. Irod – 23:6-12
Irod vrea să-l vadă pe Isus făcând minuni spectaculoase. Dorea circ religios. Înaintea unei astfel de atitudini, Isus Christos a stat mut, n-a scos nici o vorbă. Irod a redus la tăcere vocea lui Dumnezeu. O va mai auzi doar în marea zi a judecății.

III. Baraba – 23:13-25
Omul care merita să moară a fost eliberat prin condamnarea Omului care nu Continue reading

Satan în Joia Mare

Luca 22

Introducere: Urmărim deobicei drumul Domnului Isus spre Calva și înviere. Astăzi vă propun să nu uităm că, implicat în toate acestea, la lucru era și … Satan. Din umbră sau pe față, el complptează, ispitește, stăpânește, folosește. Un război între două forțe spirituale. Înfruntarea n-a fost niciodată între doi egali. Totuși, Satan este redutabil și ne trebuie lumina lui Dumnezeu ca să-l dăm pe față și să-i facem față. Și în Matei și în Luca, evenimentele din Joia Mare au alcătuit cel mai mare/lung capitol al cărții. În Luca sunt nu mai puțin de 71 de versete. În Matei sunt 75.

I. Satan în Templu – 22:1-6
v. 23 . ,,Satan a intrat în Iuda“, dar cine ne spune că nu era deja și în preoții și cărturarii de la curte ?

II. Satan în camera de sus – 22:7-38
v.31 Satan face mare cernere din care iese și dorința de a fi cel mai mare.

III. Satan în grădină – 22:39-53
v.53 – ceasul dușmanilor și puterea întunerecului

IV. Satan în curtea de judecată – 22:54-71
Tăgăduirea lui Petru este un exemplu de ,,cernere“ , lepădarea lui este o rană din care-l va izbăvi doar Învierea.

Încheiere: Ce frumos e că acest capitol nu se încheie cu biruințele de o clipă ale dușmanul sufletelor noastreci cu lupta viteazei noastre Căpetenii !

Banii, bată-i vina!

Luca 19

Introducere: Deși nu pare la prima vedere, capitolul acesta vorbește despre bani și despre o bună investire a lor. Singura ,,zicere“ a Domnului Isus care există în Faptele Apostolilor, dar nu este consemnată în Evanghelii, este aceasta; ,,Este mai ferice să dai, decât să primești!“ (Fapte 20:35). Ea conține o realitate spirituală, legată intrinsec de natura lui Dumnezeu, atoatedătătorul, dragostea care se jertfește perpetuu pentru creația Sa.

I. O corectare în casa lui Zacheu (19:1-10)
Luca ne arată acest principiu implementat de Christos prin influența Lui asupra lui Zacheu (care era și el un fiu al adevăratei credințe).

II.O corectare printr-o pildă (19:11-28)
Luca adaugă apoi o pildă în contextul oferirii de sine care urma să se întâmple la Ierusalim li face din principiu o responsabilitate a fiecăruia.

III. O ilustrare la intrarea în Ierusalim (19:29-40)
Luca îl ilustrează apoi prin ,,dărnicia spontană“ a martorilor intrării Domnului Isus în Ierusalim. Cei de acolo i-au dat: laudă, închinare, ramuri de finic, haine, o măgăriță și un măgăruș.

IV. O corectare în Templu (19:45-48)
Egoismul și avariția nu sunt demne să stea alături de rugăciune și închinare! Ele sunt nedemne de a sta în Templul lui Dumnezeu.

Înăuntru sau afară ?

Matei 21:1-14

Mâine vom aniversa ,,Intrarea Domnului Isus în Ierusalim“. Vom citi iar Matei 21:14 și ne vom mira că interdicția lăsată de regele David a fost ridicată de harul acestui Fiu al lui David, Cel venit să vindece și să întregească.

Interdicția pentru orbi și șchiopi nu venea din Pentateuc, ci dintr-o hotărâre a poporului sub conducerea lui David.

Nişte orbi şi şchiopi au venit la El în Templu, şi El i-a vindecat.  – Mat. 21:14

David zisese în ziua aceea: ,Oricine va bate pe Iebusiţi, să arunce în canal pe şchiopii şi pe orbii aceia cari sînt vrăjmaşii lui David`… -De aceea se zice: ,,Orbul şi şchiopul să nu intre în casa Domnului.“ – 2 Sam. 5:8

După ce i-a dat afară din Templu pe cei ce-l pângăriseră, i-a primit înăuntru pe cei ce doreau vindecare. O mare răsturnare de la ordinea lor, la ordinea Lui. Binecuvântată să fie această nouă ordine care ne-a făcut și nouă acces înuntru pentru vindecarea care dă viață!

Ei n-au venit de fapt ,,la Templu“, ci ,,la El“. Îl știau că vindecase și pe alții, auziseră strigătele de ,,Osana“, care însemnau ,,Doamne, scapă-ne, acum și aici!“. Venirea lor stă mărturie pentru credința lor. De aceea au venit la El pentru că-L credeau trimisul lui Dumnezeu ca să le facă bine. Eu erau singurii care au văzut asta în El. Ceilalți doreau să-L omoare!

Au venit la El … și El nu i-a dat afară, nu le-a interzis să intre. El care tocmai îi dăduse afară pe ceilați …

Tu din care categorie faci parte: din categoria celor care trebuiesc dați afară, deși cred că au drept să stea înăuntru ? Sau din categoria celor care știu că n-au drept șă intre, dar vin la El ca să le facă bine ?

Spune-mi cum te rogi ca să-ți spun cine ești

(W. W. Wiersbe)

Text: Luca 18

Psihologii și psihiatrii recomandă lumii moderne să practice meditația transcendentală sau Yoga, să găsească un timp de liniște în care să-și odihnească sufletul. Ei caută umbre, noi avem rugăciunea! Dacă știm să o folosim, ne va fi bine în suflet și în trup. Dar există diferite feluri de rugăciuni:

I. Rugăciunea încrezătoare (Luca 18:1-8)

II. Rugăciunea arogantă (Luca 18:9-17)

III. Rugăciunea ignorantă (Luca 18:18-34)

IV. Rugăciunea persistentă (Luca 18:35-43)

,,Și aruncați asupra Lui toate poverile voastre!“

The mainstreaming of mindfulness meditation

Stressed-out Americans, from war veterans to Google workers, are embracing mindfulness meditation. Does it really work?
Mindfulness: Not just for yogis anymore.
Mindfulness: Not just for yogis anymore. (Tim P. Whitby/Getty Images for lululemon athletica)

Why is mindfulness so popular?
It appeals to people seeking an antidote to life in work-obsessed, tech-saturated, frantically busy Western culture. There is growing scientific evidence that mindfulness meditation has genuine health benefits — and can even alter the structure of the brain, so the technique is drawing some unlikely devotees. Pentagon leaders are experimenting with mindfulness to make soldiers more resilient, while General Mills has installed a meditation room in every building of its Minneapolis campus. Even tech-obsessed Silicon Valley entrepreneurs are using it as a way to unplug from their hyperconnected lives. “Meditation always had bad branding for this culture,” says Evan Williams, co-founder of Twitter. “But to me, it’s a way to think more clearly and to not feel so swept up.”

What is mindfulness, exactly?
It’s a meditation practice central to the Buddha’s teachings, which has now been adapted by Western teachers into a secular self-help technique. One of the pioneers in the field is Jon Kabat-Zinn, an MIT-educated molecular biologist who began teaching mindfulness in the 1970s to people suffering from chronic pain and disease. The core of mindfulness is quieting the mind’s constant chattering — thoughts, anxieties, and regrets. Practitioners are taught to keep their attention focused on whatever they’re doing at the present moment, whether it’s eating, exercising, or even working. The most basic mindfulness practice is sitting meditation: You sit in a comfortable position, close your eyes, and focus your awareness on your breath and other bodily sensations. When thoughts come, you gently let them go without judgment and return to the focus on the breath. Over time, this practice helps people connect with a deeper, calmer part of themselves, and retrain their brains not to get stuck in pointless, neurotic ruminations about the past and future that leave them constantly stressed, anxious, or depressed.

Does it work?
Scientific research has shown that mindfulness appears to make people both happier and healthier. Regular meditation can lower a person’s blood pressure and their levels of cortisol, a stress hormone produced by the adrenal gland and closely associated with anxiety. Meditation can also increase the body’s immune response, improve a person’s emotional stability and sleep quality, and even enhance creativity. When combining mindfulness with traditional forms of cognitive behavioral therapy, patients in one study saw a 10 to 20 percent improvement in the mild symptoms of their depression — the same progress produced by antidepressants. Other studies have found that up to 80 percent of trauma survivors and veterans with PTSD see a significant reduction in troubling symptoms. Walter Reed National Military Medical Center is also teaching mindfulness as a form of treatment for patients with substance abuse problems.

Why does it work?
MRI scans have shown that mindfulness can alter meditators’ brain waves — and even cause lasting changes to the physical structure of their brains (see below). Meditation reduces electrical activity and blood flow in the amygdala, a brain structure involved in strong, primal emotions such as fear and anxiety, while boosting activity regions responsible for planning, decision-making, and empathy. These findings have helped attract the more skeptical-minded. “There is a swath of our culture who is not going to listen to someone in monk’s robes,” says Richard J. Davidson, founder of the Center for Investigating Healthy Minds and a professor at the University of Wisconsin-Madison, “but they are paying attention to scientific evidence.”

Who are these converted skeptics?
Ironically enough, Silicon Valley’s tech geeks are leading the way. “It seems counterintuitive, since technology is perhaps the biggest driver of mindlessness and distraction,” says Ann Mack, a director at marketing communications brand JWT Worldwide. Google now has an in-house mindfulness program called “Search Inside Yourself,” and the company has even installed a labyrinth at its Mountain View complex so employees can practice walking meditation. Tech leaders flock annually to the Wisdom 2.0 conference, and there are now countless smartphone apps devoted to the subject. But these developments have led to a growing concern that mindfulness is being co-opted and corrupted.

Why is that?

Long-term adherents of mindfulness worry that what is fundamentally a spiritual practice is being appropriated by new age entrepreneurs seeking to profit off it. Others are concerned that Fortune 500 executives are pushing meditation so that overworked employees can be even more productive without melting down. But Westerners clearly need some sort of strategy to cope with a world now filled with the inescapable distractions of technology. The average American now consumes 63 gigabytes of content, or more than 150,000 words, over 13.6 hours of media use every single day — and all indications are that those numbers will keep climbing. For Janice Marturano, founder of the Institute for Mindful Leadership, mindfulness is not just a way of coping with the deluge of input; it’s a way of confronting the modern world head-on. “There is no life-work balance,” says Marturano. “We have one life. What’s most important is that you be awake for it.”

Rewiring the brain
Until recently, neurologists believed that a person’s brain stopped physically developing when they were 25 to 35 years old. From that point onward, the hardware was set. But a growing body of research points to the possibility of lifelong “neuroplasticity” — the ability of the brain to adapt to new input — and a 2011 Massachusetts General Hospital study found that those who meditate regularly for as little as eight weeks changed the very structure of their brains. MRI scans showed that by meditating daily for an average of 27 minutes, participants increased the density of the gray matter (which holds most of our brain cells) in an area that is essential for focus, memory, and compassion. Previous research had already shown that monks who had spent more than 10,000 hours in meditation had extraordinary growth and activity in this part of the brain. But it’s now clear that even relative beginners at mindfulness can quickly rewire their brains in a positive way.